Figyelem! Közérdekű Közlemény!
A blogunkat új felületre helyeztük és új nevet adtunk neki. 2021. októberétől az alábbi linken olvashatóak a bejegyzéseink: www.aborondomesen.com
A travelbug.blog.hu oldalon nem jelennek meg az új írásaink, viszont a régi posztok természetesen továbbra is elérhetőek lesznek itt.
Gabi és Miklós
Legutóbbi történetemben meséltem a Capitol Kia fantasztikus ajánlatáról, amikor nem nyertem 25 ezer dollárt, nem nyitotta a kulcsom a széfet és még tesztvezetést sem érdemeltem ki a szalonkisöprő akció során. 1 év elteltével már abszolút személyreszóló újabb ajánlattal keresett meg a közelünkben lévő autókereskedés. A tavalyi beszélgetés során rögzített összes adatot felhasználva a meglévő autóm cseréjére vonatkozó levéllel ismét becsábultunk egy délután a Kiához ... s minden ismerősöm szerint az év üzletét utasítottam vissza a tárgyalópartnerem teljes megdöbbenésére.
Leginkább az a cél vezérelt, amikor beléptem a kereskedésbe, hogy kipróbálhassak egy új Kia Optima-t, illetve jobban megértsem a kereskedői gondolkodást (értsd: hogyan is vásárolnak meg hatékony módszereikkel, mielőtt még kimondtam volna a döntő szót). Aki ismer, tudja, hogy érdekelnek a négykerekűek, szívesen gyűjtök sokféle információt mások tapasztalatai alapján és a neten kutakodva, valamint jó érzékkel tudok autóvásárláskor tárgyalni és alkudni. Most az első körben elmondtam az egyébként rokonszenves alkalmazottnak, hogy mindössze a csábító ajánlat és a tesztvezetés lehetősége hozott hozzájuk, eszem ágában sincs autót venni. 1 óra múltán mégis volt 5 olyan perc, amikor közelebb álltam a csekk megírásához, mint az elutasításhoz. Értik a dolgukat, az egyszer biztos, de nem is meglepő - Amerikában eladni, mindenből üzletet csinálni nagyon tudnak!
Mielőtt bementem volna a kereskedésbe, most is körülnéztem a neten - kíváncsi voltam az autotrader mennyiért hoz új Optima-kat 200 mérföldes körzetben - az ott kínált ár elég jó indulóalap minden lehetséges alkuhoz és legalább az adott típust illetően nem teljesen tudatlanul esek be tesztvezetni.
A szalonban egyébként minden a szokásos forgatókönyv szerint zajlott: készséges eladó, aki az őszinteségem ellenére is lelkesen kereste az autó kulcsát a tesztvezetéshez a szokásos jogosítvány-másolás után. Ezután a kereskedővel a hátam mögött, oldalbordával az oldalamon kb. 25 percig vezettem - mentünk autópályán, lakóparkban, szervizúton. A kocsi tette a dolgát, halk, biztonságos, dudál, kanyarodik, gyorsul, lassul (pont mint egy új autó), de semmi extra. Lehet, hogy a Mazda 6 után semmilyen középkategóriás sedan nem fog igazán levenni a lábamról, de nagyon messze álltam attól, hogy beleszeressek az autóba.
Az egyetlen ami igazán tetszett a műszerfal kialakítása volt - kicsit mint a régi BMW-kben, a vezető felé fordulnak a kezelőszervek. Az autóból kiszállva elismételtem fiatal barátomnak, hogy nem fogok autót venni, de ő azért erősködött, hogy válasszunk színt, felszereltséget és mutat egy árkalkulációt a nekünk tetsző modellre.
"A Sangria Red Mazda 6 után jöjjön egy Dark Cherry Kia Optima" - mondattal és széles mosollyal elkérte a saját autónk kulcsát, hogy megnézhessék milyen árban számítanák be az üzletbe.
A Kia szalonban még nem gondoltunk arra, hogy poszt lesz a kalandból, így nem készült egy kép sem. Ezt is google barátommal kerestük - így nézett volna ki Bedekó utódja.
Én immár harmadszor is leszögeztem, hogy az érdeklődés részemről eddig tartott, nem akarok autót venni. Ő azonban mintegy negyedóra után az oly jól ismert papírlapokkal tért vissza. A központi autónyilvántartás és a hiteltörténetem alapján ennyi idő alatt konkrét számokkal álltak elő készpénzes, hitelkonstrukciós avagy lízingelő változat esetére is. Hangsúlyozom még egyszer mindezt negyedóra alatt. Az új Kia indulóára 22,300 dollár volt, amit a szokásos forgalomba helyezéssel (adó, rendszám és egyéb papírok, extrák) egészen 25,390 dollárra tornáztak fel. Az én meglévő 4 éves Mazda 6-osomért 11,000-et kínáltak, tehát a tárgyalópapírra 15,592-es összeg került elsőként.
A számok az első kalkuláció után. Néhány adatot (kereskedő neve, címem, telefonszámom) levettem a dokumentumról.
Nem először ültem kereskedővel szemben - jópár kollégámnak segítettem már autót venni. Tudtam, hogy ez a szám kiinduló összeg és itt kezdődik a színdarab második vagy harmadik felvonása "Mennyit enged a feléből?" címmel. Semmi kedvem nem volt hozzá, így próbáltam elköszönni. Köszönés helyett azonban egy mozdulattal levitte az árat 10,000-re majd a papírra már 9,000 került - vagyis ezen összeg kiegyenlítése és a mostani autónk beszámítása után távozhatunk az új autóval. Hmmm..... 3 perc alatt majdnem 7,000 dollárt csökkent az ár. Igaz, hogy a tesztút alatt elhangzott, hogy nagyon nagyon nagy árleszállítások vannak, de ez akkor is csábító, nem? Első hallásra igen, de az alkudozás még csak most kezdődik.
Mazdám állapotfelmérése - 15 perc alatt megállapították, hogy jó alany vagyok az esetleges kölcsönhöz/lízingszerződéshez. Szerintük az autóm állapota is "GOOd" (jó).
Igazán még ki sem mondtam, hogy kisebb összegre gondoltam és egyébként sem akarom az autót, a fiatalember máris eltűnt, hogy a menedzserével térjen vissza. A menedzser mindig roppant megnyerő, magabiztos fellépésű, kifogástalanul elegáns és tudja, hogy te mire vágysz! Most is úgy vélte egy aranyhal (kicsit figyelmetlen, könnyen meggyőzhető-elbűvölhető, számolni csak lassan tudó vevő) került a hálójába. A forgatókönyv szerint felsorolta a meglévő autóm összes "rossz" tulajdonságát és a megvásárolandó új autó csodás előnyeit (tíz év vagy 100,000 mérföldes garancia - ebből 5 év vagy 60,000 mérföld teljeskörű, ami annak tükrében, hogy egy esetleges javítás itt mennyibe kerülhet több mint nagyon fontos) s még mielőtt a számat kinyitottam volna 5,000 dollárt írt a papírra. Nos ezek után nem is tudtam megszólalni, így a pillanatot kihasználva magunkra hagytak, hogy megbeszélhessük a feleségemmel az ügyletet. Ő nagyon magabiztos volt és ha pusztán üzleti szempontból nézzük ezt a dolgot, igaza is volt.
A menedzser által leírt ajánlat. Ha aláírom (I will buy now, vagyis most azonnal vásárolok) akkor mehetek is a kasszához.
$5,000 (ami szinte biztos, hogy 4,000-re, de akár még 3,500-ra ledolgozható lett volna) és a régi autó fejében vadonatúj Kia Optimám lehet öt teljes év gondtalan használattal együtt!!!
Melyikünk térde nem remegett volna meg egy ilyen ajánlattól?
Aztán ránéztem Gabi arcára és a kérdése az volt: Hogy hagyhatnánk itt Bedekót (a mostani autónk neve) csak úgy 10 perc alatt??!! Hiszen családtag, annyi mindent vele éltünk meg. Lehetetlen így itthagyni őt!
A 2. percben már azon gondolkodtam, hol van ebben az ügyletben a csapda. Lázasan járt az agyam, de közben elképzeltem az új autó napfényben csillogását, a gondtalan következő éveket - és majdnem beadtam a derekam.
A menedzser a kereskedő fiatalembert küldte vissza jó érzékkel, hiszen ha besöpri az igenlő választ, az az ő személyes sikere, ő adta el az autót nekünk. Csalódást okoztunk neki a nemleges válaszunkkal, az egyszer biztos, s nem kevés fejtörést, hiszen ennyire előnyös üzletet senki nem utasítana vissza.
A csapdára, hogy őszinte legyek még mindig nem jöttem rá. Egyre tudok csak gondolni - a kínált Optima hiába 2015-ös, az amerikai modellév furcsa számozása miatt ez még a tavalyi, ráncfelvarratlan autót jeleni. Hiába vadonatúj, 0 kilométeres (akarom mondani mérföldes) ez már "régi". Ki érti ezt?
S hogy miért utasítottam vissza ezt a mindenki által kihagyhatatlannak gondolt lehetőséget? Jó kérdés. Ennél sokkal lassabban szoktam dönteni. Bedekón még van 3 év és 30,000 mérföld garancia (igaz, csak a fődarabokra - motor, váltó, futómű). Lassan 3 éve húzza már nálunk az igát, a kezdeti bajok ellenére megszerettem, megszoktam. Ha túlélte a Grand Canyon-t, a homokvihart a Monument Valley-ban, valószínűleg kibír még pár évet.
Bedekónk. Mi fáradtan, ő csak egyre koszosabban gyűrte a mérföldeket. Itt éppen a Monument Valley-ban.
S talán a legfontosabb? Nem ilyen lovat akartam. Nem vágyom Kia Optima-ra. Igazán új autóra sem. Ennyi.
Ha tetszett a cikk, kövess minket a facebook-on is!