travelBug

Közlekedés az Államokban

2014. február 09. - solkim001

Figyelem! Közérdekű Közlemény!

A blogunkat új felületre helyeztük és új nevet adtunk neki. 2021. októberétől az alábbi linken olvashatóak a bejegyzéseink: www.aborondomesen.com

A travelbug.blog.hu oldalon nem jelennek meg az új írásaink, viszont a régi posztok természetesen továbbra is elérhetőek lesznek itt.

Gabi és Miklós

1.5 éve már, hogy Austinban (TX) élünk és körülbelül egy éve halogatom, hogy írjak az itteni közlekedésről, a jogosítványszerzés menetéről, az autóvásárlásról (vagy épp arról, amire két hete jöttem rá: az itteni üzemanyagban 10% bioetanol van). Ma hallgattam a Totalcar 105. rádióadást, és végre rávettem magam, hogy posztoljak ezekről.

Kezdeném a rádióadásban elhangzottakkal.

Sebességkorlátozások. Texasban (illetve ahol már jártunk: Louisiana, Mississippi, Alabama, Florida) nincs olyan általános szabály, mint Magyarországon (ezalatt azt értem, hogy általában fixen meghatározható, hol mennyivel lehet menni; lakott területen, országúton vagy autópályán), hanem mindig az adott területre (vagyis útszakaszra) vonatkozóan táblázzák a határokat. Ez először elég furcsán hangzott, de megszokható és nagyon kényelmes rendszer. 6 évvel ezelőtt még volt különbség az éjszakai/nappali korlátban, de ha jól emlékszem ez 4 éve már megszűnt.


Gyorshajtás. Én azzal a tévképzettel jöttem ide, hogy az amerikai autós minden szabályt betart, minden kereszteződésben megáll és annyival megy, amennyivel szabad, vagy inkább még kevesebbel.
Ezzel szemben a gyakorlat (úgy 30000 mérföld tapasztalata alapján) - az amerikai autós a szabályokat nagyrészt betartja és csak akkor megy a megengedett sebességgel vagy alatta, ha rendőrt lát (vagy még akkor sem).
Itt (ezalatt Texast értem) a rendőrnek mérlegelési joga van. Gyorshajtást nem lézeres, fényképes trafipaxal mérnek, hanem régimódi radarpuskával (remélem jól tudom a nevét, radar gun-nak hívják itt). Nem ellenőriz minden autóst, nem készül mindenkiről kép, csak a feltűnőket állítják meg.
Piros színű autók előnyben (legalábbis a kollégák szerint azokat szívesebben igazoltatják), illetve akik nyomulnak, cikáznak a sávok között, vagy gyorsabban mennek, mint az átlag.
Ez a megállítás azt jelenti, hogy a rendőr motorral vagy az "öreg" Ford CrownVictoriaval vad szirénázás és fényár közepette az autós után ered és egy biztonságos helyen megállítja.
Itt az igazoltatás is máshogyan zajlik, a kreszkönyv leírja, mit kell csinálni, ha megállít a rendőr (rádiót kikapcsolni, kezek a kormányon, etc.).
És ha már igazoltatás - csak akkor állít meg a rendőr, ha bajt csináltam, gyanús vagyok. "Rutinellenőrzés", amikor csak megállítanak megnézni az egészségügyi csomagot, nem létezik.
A legigazabb állítás a gyorshajtással kapcsolatban: ha nem lógok ki a tömegből, akkor nincs gond. Ismét csak az itteni kollégákat idézem: "Fly with the traffic!"
Persze hasznos, ha nem én vagyok az első vagy az utolsó a sorban :)
Volt már, hogy a rendőr elől kellett kihúzódnom, pedig gyorsabban mentem, mint a megengedett, és olyan is volt már, hogy 65 helyett 75-tel mentem, miközben mért a rendőr az út szélén, mégsem lett büntetés belőle (piros autóm van).
Amire nagyon kell vigyázni, azok az iskola-zónák. Ott nagyon komolyan veszik a gyorshajtást (eleve más sebességkorlátozás lép életbe, ha épp hozzák vagy viszik a gyerekeket). Azt szoktam mondani, simán lelőnek, mert veszélyeztetem a gyerekek testi épségét azzal, hogy 2 mérfölddel gyorsabban megyek (ez persze túlzás).
Gyorshajtásért itt nincs sárga csekk - ha útközben nem állít meg a rend őre, akkor nem is fogok büntetést kapni. Viszont úgy tudom, elég magas tételeket szabnak ki, de itt is bejön a rendőri mérlegelés lehetősége - ha még nincs szabálysértés a múltamban (itt driving history-t vezetnek, sok más history-val együtt) akkor lehet, hogy megúszom egy figyelmeztetéssel. A driving history egyébként számít - ha nem okoztam balesetet, nincs büntetésem olcsóbb a biztosítás (kb. mint otthon a bonus/malus rendszer).
Ha büntetést kaptam, esetleg elmehetek egy tréningre, amiért ugyan fizetnem kell, de kiváltom a büntetést. Itt ugyanis a "deffensive driving" a jó stílus - elvétve látni olyan autóst (vagy talán még nem is láttam), aki az úton a hátsó lökhárítómra tapadva próbálna gyorsabb haladásra ösztönözni.
És igen, az autósok (a parkolókban is) előzékenyek - számomra ez már egyszerűen túlzás, perceket képesek várni, amíg valaki kiszenvedi a SUV-ját a parkolóhelyről. A gyalogos is szent és sérthetetlen - Texasban mindenhol elsőbbsége van (értem ezalatt azt a kevés helyet, ahol van járda és egyáltalán tud autó nélkül közlekedni).
Persze itt teljesen más a jogosítványhoz vezető út - annak tükrében érthető, hogy óvatosak.
Csekket úgy tudom néhány forgalmi lámpára szerelt kamerától lehet kapni - ott a piros lámpán való áthajtást büntetik. Piroson, és nem sárgán, ugyanis ha akár 1 inch-re is benn vagyok a kereszteződésben (amikor még a sárga lámpa ég), akkor szabályos az áthaladásom.


Téli gumi. Texasban ilyen nincs. Szinte csak tavasz és nyár van, így nincs rá szükség. A mostani tél igen hidegnek számít (már több reggel is volt 0 vagy mínusz 3-4 fok), de az év 350 napján mindig + fokot mutat a hőmérő. A másik ok, hogy durvább az utak felülete . A főnököm véleménye szerint - aki kb. 30 mérföldről motorral jár be minden nap a munkahelyre - 40 Fahrenheitig nincs gond a tapadással.
Ha pedig végképp beüt a hideg és jegesek az utak, akkor reggel 11-ig bezárják az iskolákat, gyárakat. Addigra úgyis felolvad minden és el lehet indulni.

solkim001: DSC 2572 - indafoto.hu

Egy átlagos autópálya-kereszteződés Dallasban

 

Autópark. Japán autó sokkal több fut, mint amerikai (német autó még ennél is kevesebb, de erről még később). A japán autók egy árban vannak vagy még olcsóbbak is, mint az ugyanabba a kategóriába sorolható amerikai modellek, a megbízhatóságukat pedig nem lehet egy lapon említeni.
Egyik barátom mondta, hogy egy amcsi autó addig jó, amíg van rajta garancia, aztán vége. Én ennyire nem általánosítanék, de egyszer megszámoltam a lakóparkban az apartmanunk előtt álló négykerű felhozatalt és az ott lévő 20 járműből 3 volt amerikai, 2 német, a többi japán. Ez azért sokat elárul.
Prius egyre több van. Legalábbis itt Austinban. A belvárosban szinte minden sarkon látni egyet. Elég sok hibrid Camry fut, és a Toyota majdnem minden modellje elérhető hibrid hajtáslánccal is. Vannak más hibridek is, van néhány Tesla (amikor Floridában kirándultunk meglepően sokat láttunk), Nissan Leaf. Persze itt az elektromos autókra adókedvezmény jár, de az már egy külön történet.
Vidéken azért változik a helyzet - amikor arra autózunk, mindig megnő a pickupok száma.
Ahogy én tapasztalom, már V8-as is egyre kevesebb van: pár éve a V8-as nagy/rendes motor szerepét átvette a V6, a V6-ét az S4.
Azért itt még mindig más a takarékos autó fogalma: nekem egy 2.5-es motorral szerelt Mazda 6-osom van, ami itt takarékosnak számít (egyébként tényleg az és más kérdés, hogy mennyire m@rhaságnak tartom a kis turbós benzines motorokat).
Audi, BMW, Merci, VW - én német autó párti vagyok, de bármennyire is szerettem volna, itt nem mertem magamnak megengedni egy német modellt.
2012-ben, amikor kiköltöztünk kb. egy Golfot tudtam volna venni a Mazda árából (kb. ugyanannyi idős használt autókról beszélünk), nagyobb VW vagy Audi/BMW/Mercedes pedig szóba sem került.
A német autó drágább, és nem csak megvenni, hanem fenntartani is - az alkatrész- árak magasabbak.

solkim001: DSC 8282 - indafoto.hu

Ez azért itt is nagynak számít - egy találkozón fotóztam


Dupla fehér vonal: sávváltás vagy megfordulás tilos.
Dupla sárga vonal: előzni tilos.
Különbség: a dupla sárga vonalat át lehet lépni, ha balra, privát útra, kapubehajtóba vagy sikátorba/zsákutcába (alley) akarok befordulni, megtehetem büntetés nélkül.

solkim001: DSC 1566 - indafoto.hu

Sikátor vagy zsákutca


Van még szimpla fehér vonal (a forgalom terelése, sávokban tartása a célja, át lehet lépni, nem jár érte büntetés, de “jobb kétszer meggondolni”) és szimpla sárga vonal (bal oldalról jelzi az út vagy az autópálya szélét).
(Forrás: http://www.texashighwayman.com/laws.shtml, bővebben még írok majd a különbségekről a jogosítványszerzés kapcsán.)

 

solkim001: DSC 8552 - indafoto.hu

 

Dupla sárga vonal az úton

solkim001: DSC01796 - indafoto.hu

Balről a szimpla sárga, jobbról a szimpla fehér vonal

A bejegyzés trackback címe:

https://travelbug.blog.hu/api/trackback/id/tr225805721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása