Figyelem! Közérdekű Közlemény!
A blogunkat új felületre helyeztük és új nevet adtunk neki. 2021. októberétől az alábbi linken olvashatóak a bejegyzéseink: www.aborondomesen.com
A travelbug.blog.hu oldalon nem jelennek meg az új írásaink, viszont a régi posztok természetesen továbbra is elérhetőek lesznek itt.
Gabi és Miklós
Chicagói kirándulásunkon egy nagyon érdekes gyűjteményre bukkantunk az egyik múzeumban (Art Institut of Chicago). Az alagsorban a mosdó keresése közben láttuk meg és szerintem igazán megérdemelne ez a tárlat egy méltóbb helyet is ritkaságából és nagyságából adódóan is. A címből kiderül miről is szól a kiállítás: a kb. 1400 darabos papírnehezék-kollekció nekem nagyon tetszett, ezért azt gondoltam pár szép képet közzéteszek egy bejegyzésben.
Maga a tárlat nem szól e tárgy történetéről avagy készítésének nehézségeiről. Chicago prominens üzletembere, Arthur Rubloff hódolt ennek a szenvedélynek. Az ő magángyűjteménye ma a múzeum tulajdonában van és az állandó kiállítások része.
Rubloff Duluth-ban született (Minnesota). Szülei Oroszországból vándoroltak az Államokba és meglehetősen mozgalmas családtörténettel bírtak. Kétszer is földönfutóvá lett az egész család tűzvész miatt, de mindig újrakezdték az életet. Arthur Rubloff ingatlanfejlesztő lett Chicagóban, élete nagy részét e városban élte le. A nevéhez fűződik Chicago első shopping malljának megépítése (Evergreen Plaza) az 50-es években és ő bábáskodott a Magnificent Mile létrehozásánál is. Ez Chicago luxus bevásárlóutcája.
Az első papírnehezék Pietro Bigaglia velencei üvegműves műhelyéből került ki. A technika, amit a készítéséhez használtak nem volt teljesen új, tehát nem találta fel a spanyolviaszt, a "velencei üveggömbök" azonban hamar keresett termékké váltak miután bemutatta alapdarabjait egy bécsi ipari vásáron 1845-ben.
Tökélyre inkább francia üvegművesek fejlesztették csiszolva az ókori egyiptomiak technikáját. A finoman megmunkált üvegdobozkák és -gömbök idővel színeket is kaptak, illetve egyre részletgazdagabb mintákat: növényeket, állatokat, virágokat, geometrikus mintákat, emberi arcokat. Hasznos és trendi darabjai lettek az íróasztaloknak szerte Európában, a XIX. század vége felé Amerikában is.
Viktória királynő, Colette francia írónő, Oscar Wilde, Eva Peron, Johnny Carson és Truman Capote is rajongója és szenvedélyes gyűjtője volt a papírnehezékeknek. Utóbbi minden útjára magával cipelt jó néhányat.
Kezdetben nem kerültek igazán sokba dacára annak, hogy készítésük időigényes és nagy szakértelmet kíván. Ma azonban ritkaságukat és egyedülállóságukat a gyűjtők óriási összegek kicsengetésével honorálják.
Rubloff gyűjteményének legértékesebb darabja egy selyemhernyókat ábrázoló papírnehezék, amely a francia Pantin műhelyben készült az 1878-as Párizsi Világkiállításra. 1983-ban 143 000 dolláros rekordáron kelt el egy aukción.
A chicagói múzeum is bocsátott már árverésre ebből a gyűjteményből, elsősorban a két vagy több példányban is meglevő darabokból, legutóbb 2016-ban.
A kiállításnak rengeteg látogatója volt akkor is amikor mi ott jártunk. A papírnehezékek a kaleidoszkóphoz vagy az üveggolyókhoz hasonlóan bármely nemzedék számára lenyűgözőek. Az üvegeket forgatva mindig másmilyenek és mindig újabb titkok tárulnak fel a kitartó nézelődők számára. Magam biztosan közéjük tartozom. Sokszor azt gondolom a következő pillanatban életre kel az üvegtárgy, annyira élethűek a minták.
További képek az albumban, amely bármelyikre kattintva elérhető.
Ha tetszett a poszt, kövess minket a facebook-on, instagram-on is!