travelBug

Ez is Amerika

2019. március 21. - Árva Gabriella

Kétszer jártunk már Kansas City múzeumában (Nelson-Atkins Museum of Art) és mindkétszer meghökkentő / figyelemfelkeltő kiállításra bukkantunk a fotós termekben. A fotózás mindkettőnket érdekel, ezért megragadjuk az adódó lehetőségeket, hogy újat lássunk, tanuljunk. Miklós sokkal magasabb szinten és jobb technikával műveli, mint én és kár, hogy ez a szenvedélye az utóbbi időben háttérbe szorul a többi teendő mögé. Ez a két tárlat, amelyekből pár képet válogattam,  jócskán árnyalja a fejünkben lévő Amerika-képet (elsősorban klisék sokaságát). Azok figyelmébe ajánlom ezt a bejegyzést, akiket érdekel a talmi csillogáson (drága autók, kolbászból font kerítés,  almás kütyük, "Amerikábanmindenszépésjó") túli világ.

DSC04731

Dorothea Lange (Kalifornia, 1936)

2017 őszén Méltóság kontra kilátástalanság címmel rendeztek kiállítást öt művész képeiből (Dignity vs. Despair: Dorothea Lange and Depression-Era Photographers, 1933-1944). Dorothea Lange, Walker Evans, Arthur Rothstein, Marion Post Wolcott és Peter Sekaer fotóit azért mutatták be az Atkins-ben, hogy a látogató képet kapjon az 1930-as évek válságát követő időszakból. Vidékről. Testközelből. Fekete-fehérben. A farmerek életét nap mint nap keserítő kilátástalanság, munkanélküliség, otthontalanság olyan erővel csapja arcul a látogatót ezeken a képeken, amivel - valljuk be - nem szívesen szembesülünk naponta. 

DSC04724

Walker Evans (Alabama, 1936)

A fotókhoz az alkotók saját jegyzeteit mellékelték, amelyek legtöbbször az első benyomást rögzítik, nyers, keresetlen szavakban. Elég csak ránéznünk ezekre a képekre, hogy beleképzeljük magunkat a szereplők helyzetébe: milyen fojtogató ha a termést elvitte az áradás vagy a szárazság; a hitel bedőlt; munkalehetőség sehol és 4 éhes szájat kellene etetni. Amiért azonban érdemes mégis megállnunk e képek előtt az az erő, ami az emberi méltóságukat és humanitásukat tükrözi.

DSC04728

Dorothea Lange (Texas, 1937)

A fenti képhez Lange a következő sorokat jegyezte fel:  Valamennyien bérmunkások. A legidősebb 33 éves. Átlagosan négy családtagot tartnak el havi huszonkét dollár nyolcvan centből. Nem bevándorlók. Nem jogosultak szavazni. Hová menjek? Hogy jussak el oda? Mit tehetnék? Kivel fogok harcolni? Ha harcolok majd, kinek a kezében lesz a fegyver?

DSC04726Arthur Rothstein

DSC04727

Peter Sekaer

A 2018 tavaszán megrendezett másik tárlat címe Eugene Richards: The Run-On of Time. Nem találtam meg a tökéletes fordítását, ezért hagytam meg angolul. Számomra az időtlenség szó teljesen kifejezi amit a képeken láttam, de nem ezt érzem a legjobb fordításnak.

DSC06047

Új cipő  (Dorchester, Massachusetts, 1976)

DSC06014

Itthon a börtönből (Shantytown, New York City, 1986)

DSC06012

Egy rendőr temetése előtt (Philadelphia, Pennsylvania, 1996)

Eugene Richards neve talán nem cseng nagyon ismerősen magyar fülnek, pedig jelentős életművet tud maga mögött és a hazájában az egyik legnagyobb tiszteletnek örvendő kortárs doku-fotós. 1994-ben megjelent Cocaine True, Cocaine Blue című könyve elnyerte a Kraszna-Krausz Foundation díját (az alapítványt az 1937-ben Angliába emigrált Krausz Andor, író és könyvkiadó hozta létre).

DSC06005

Poszttraumás stressz szindróma (McHenry, Illinois, 2014)

DSC06021

A kis Sam fegyverrel (Isleta, Új-Mexikó, 1991)

DSC06039

JFK (Dorchester, Massachusetts, 1975)

Richards küldetésének tekinti az olyan emberek / életek bemutatását, akik / amelyek az utca sötét oldalán állnak és gyakran jeltelenül múlnak el a világból. Képei, filmjei, könyvei expresszivitását éppen ez adja: hőse bármelyikünk lehetne, akit hagytak már el, aki feküdt kórházi ágyon kiszolgáltatottan, aki betegséggel / függőséggel küzd, aki otthon ápolja magatehetetlen családtagját, aki látta háború poklát, aki úgy érzi az ő élete senkit sem érdekel.

DSC06001

North of Keene (Észak-Dakota, 2006)

DSC06055

Sírásók (Marion, Arkansas, 1971)

DSC06051

Cummins börtönfarm (Arkansas, 1971)

Képei szuggesztívek, vitaindítók, torokszorítók és ami a legfontosabb: nem hatástalanok. A múzeum figyelmeztetése ellenére - miszerint a kiállítás felkavaró lehet és csak erős idegzetűeknek ajánlják - sokan sokáig álldogáltak a képek előtt (és elfelejtették nyomkodni a telefonjukat).

DSC05995

A múzeum figyelmeztetése

DSC06026

DSC06024

Richards képei párbeszédet indíthatnak... Vedd fel ezt a kockát és kezdj beszélgetni!

Richards másik erőteljes szándéka az, hogy rámutasson az amerikai társadalom bonyolultságára, számtalan ellentmondására. Életútja lehetőséget (és felelősséget!) adott arra, hogy sok helyen járva, sokféle közegben nézve a lencsébe más szemszögből ás új megvilágításban mutassa be a fent említett, egész amerikai társadalmat átszövő problémákat.

DSC06010

Kubai menekültek (Key West, Florida, 1980)

DSC06061

Éjfél (West Memphis, Arkansas, 1972)

DSC06019

Nagymama (Brooklyn, New York, 1993)

A fotós nem titkolt reménye, hogy az emberek szívét és eszét egyaránt megérintse képeivel, elgondolkodtassa és lépésekre ösztönözze a látogatót egy jobb, kevésbé törékeny és sérülékeny világ létrejötte érdekében.

DSC05999

 Dorothy piros cipője (Lehi, Arkansas, 2010)

Köszönöm, hogy végigolvastátok ezt a posztot!

Ha tetszett a poszt, kövess minket a facebook-on, instagram-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://travelbug.blog.hu/api/trackback/id/tr5014623474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Asszonypajti 2019.03.26. 10:45:42

Tetszett! Köszi a képeket! Ez egy vándorkiállítás vajon?

Árva Gabriella · http://travelbug.blog.hu/ 2019.03.26. 23:02:33

@Asszonypajti: Nekem is tetszettek ezek a kepek. Nincs tudomasom rola, hogy vandorkiallitas lenne, a muzeum honlapjan nem talaltam erre utalast.

A fotos oldalat is megneztem, sajnos semmi ilyen hir. Ha van kedved ott nezelodni: eugenerichards.com/ Legujabb projektjevel eppen Austinban debutalt a SXSW fesztivalon :)
süti beállítások módosítása