travelBug

M4

2015. június 16. - solkim001

Figyelem! Közérdekű Közlemény!

A blogunkat új felületre helyeztük és új nevet adtunk neki. 2021. októberétől az alábbi linken olvashatóak a bejegyzéseink: www.aborondomesen.com

A travelbug.blog.hu oldalon nem jelennek meg az új írásaink, viszont a régi posztok természetesen továbbra is elérhetőek lesznek itt.

Gabi és Miklós

Metró... az első képek gyerekkoromban vésődtek az emlékezetembe a metrózással kapcsolatban. Akkor még vidéki gyerekként egy-egy rokonlátogatás vagy balatoni nyaralás kapcsán használtuk, főleg 2 vasúti pályaudvar között.

Milyenek is az első emlékeim? Egy nagy piros-fekete csőben le-fel mennek az emberek, mogorvák, nem mosolyognak, van aki siet, próbál előre jutni, legtöbbjük viszont áll, sodródik az élettel. És szinte mindig huzat van. A föld alatt pedig villamoskocsik vannak, de ezeknek a kocsiknak fura szaga és furcsa kék színe van, nem a megszokott, sárga-fehér.

Gyerekként még élveztem a föld alatt utazás varázsát, aztán később megszerettem - felnőtt fejjel már más az értékrend, már nem izgalmas, mint 5-6 évesen. Pesten járva sokkal inkább azt értékeltem benne, hogy kikerülhetem a forgalmat és időben odaérek egy megbeszélésre vagy állásinterjúra.

Ezt szerettem benne New York-ban is - amikor ott jártunk a metró volt a leggyorsabb, legjobb és legolcsóbb közlekedési eszköz. A 18 milliós városban számomra megszámlálhatatlanul sok vonalat használva bárhova oda lehetett érni 1 órán belül. Mindezt a felszínen? Meg sem mertük próbálni. 

Ugyanakkor New York-ban is előjött a gyerek belőlem. A városháza állomását az egyik legszebb megállónak tartják az ottani vonalakon. Egy baj viszont van vele: 1945. december 31. óta nem használják. A legenda és fórumok tanúsága szerint egy módon látogatható: a 6-os metró utolsó megállójánál nem kell leszállni. A szerelvény tesz egy kört, amely alatt megfordul, hogy újrakezdje a pályáját, s közben érinti az egykori megállót... mi megnéztük. Kicsit félelmetes volt amikor ketten maradtunk a vonatban, hiszen nem egészen szabályos dolgot műveltünk, de megérte a kivilágított szellemállomást látni.

(forrás: jalopnik.com)

Múlt évben, amikor hazalátogattunk pár napot Pesten töltöttünk. Napijegyünk volt, nálam volt a fényképezőgép is és kivételesen akadt egy szabad délelőttöm is.

A szabad délelőtt eredménye pedig ez lett.

Az első megállónk - II. János Pál Pápa tér. A Keletiben indulás előtt megkérdeztük, szabad-e fényképezni, kell-e hozzá bármilyen engedély a BKK (BKV?) vezetőségétől (válasz az volt, hogy filmezéshez igen, fotózáshoz nem).

DSC 7983

A második a Rákóczi tér volt. Itt még mindig hihetetlen volt, hogy szabadon fotózhatok. Egyébként a fotózás végéig senki nem szólt rám, kérdezett. Szabadon nézelődhettünk, cserélhettem objektívet, nem váltam gyanússá.

DSC 8006

DSC 7991

Kálvin tér. Mielőtt nekivágtunk a túrának, nem akartam megnézni mások képeit. Igazán időm se lett volna rá, hirtelen jött az ötlet és a szabad idő. Utólag megnézve mások képeit belátom hiba volt - az egyik legjobb beállítás számomra kimaradt. 

DSC 8049

DSC 8058

A következő állomás a Fővám tér volt. Az itt készült képek egyike a feleségem kedvence a sorozatból.

DSC 8087

DSC 8078

DSC 8100

Szent Gellért tér. Nekem ez a kedvenc állomásom - azt hiszem itt több metrót is kihagytunk, mire tovább mentünk. Ma már tudom, hogy az alagút mozaikját Komoróczky Tamás képzőművész neve fémjelzi. Amikor ott álltam, csak lenyűgöztek a vonalak, fények, színek, ívek... Az elmúlt évek egyik kedvenc halszem-optikás képét lőttem itt.

DSC 8122

DSC 8132

DSC 8136

Mórizs Zsigmond körtér. Talán a legszínesebb, de biztosan a legkevésbé sem hagyományos metróállomás a 4-es vonalon.

DSC 8145 DSC 8163

DSC 8165

DSC 8185

Újbuda-központ

DSC 8200

DSC 8224

DSC 8229

Bikás park - kívülről bálna, belülről viszont széles optikával fotózva egy nagy polipra emlékeztetett az állomás.

DSC 8284

DSC 8268

DSC 8280

DSC 8300

Kelenföld - végállomás. Tényleg meglepő, de úgy volt minden, ahogy a Keletiben megmondták: bár figyeltek a biztonságiak, valóban szabadon mászkálhattunk és annyi képet készíthettem, amennyit akartam.

Kicsit elfogult vagyok, de tényleg Európa egyik legszebb vonala az M4-es. Számomra csak ez az út megérte volna a napijegyet...

DSC 8317

 

 

Ha tetszett a cikk, kövess minket a facebook-on is!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://travelbug.blog.hu/api/trackback/id/tr57538380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.16. 17:43:28

Ne essünk túlzásokba! Lehet úgy fotózni, hogy szépnek láttasd, de amit láttam belőle (Gellért tér, Kálvin tér, Keleti meg még egy... talán a Móricz) szvsz kifejezetten rondák.

Killary Fucking Clingon 2015.06.16. 17:47:13

@pythonozok: keress magadnak másik országot és várost..

Május 40. 2015.06.16. 17:47:27

Szépnek szép, csak semmi értelme. Legalább a Hungária körútig tovább kellene építeni, hogy az 1-es villanyossal meglegyen a kapcsolata.

Kotasz 2015.06.16. 17:51:32

@pythonozok: gyere es nezd meg a brusszeli metrot. gusztustalan, retkes, undorito, nem utasbarat, 8 eve epitesi terulet, szemetdomb. a fejlett nyugat...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.16. 18:11:07

@Kotasz: ez nem menti a 4-es gusztustalan, nyersbeton felületeit. Itthon a 2-es volt szép, míg szét nem lopták az eredeti anyagokat felújítás címén.

♔batyu♔ 2015.06.16. 18:42:43

Elmondanám, hogy a külföldiek teljesen le vannak tőle nyűgözve. Mondjuk nekem is nagyon bejön. Főleg az tetszik benne, hogy nem másolták a régebbieket, hanem egy teljesen új koncepció. További, hogy nagyon bátran használják a ledeket, de ugyanakkor nincs távol keleti hangulata, elegáns. Ráadásul ahogy észreveszem, még tisztán is tartják.

A 2-es gáz, mert nem cserélnek ki pár neoncsövet, ettől helyenként lepusztult a hangulata.

Zöld atomerőmű (törölt) 2015.06.16. 18:51:29

Építészetileg valóban szép, és értékes. Egyébként meg...

Az állomások túl sűrűn vannak, a metró sokszor nem gyorsul fel 30-40 km/h fölé. A megálmodói talán úgy képzelték el, hogy odafönt nem is lesz semmilyen közlekedési eszköz, csak az ő kis metrókájuk, ezért kis túlzással minden sarkon meg akarták állítani.

Az állomások előrelátóan pont a 4 kocsi vonatok hosszára épültek meg. Ha ne adj' Isten 10-15 év múlva továbbépül, és szükség lenne hosszabb vonatokra, akkor azt csúnyán beszopjuk, mert nem fér be az állomásokra. Pedig ez tipikus a 2-es és a 3-as metró is rövidebb vonatokkal járt az első időkben.

És ugyebár az erősen túlárazott csekk, amit mi fizetünk...

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.16. 18:57:24

@Zöld atomerőmű: nem épül tovább. Lásd m3! Hány éves ígéret, hogy kiviszik Káposztásmegyer 2-re? Pedig lenne értelme mindkettőnek.

Zöld atomerőmű (törölt) 2015.06.16. 19:01:38

@pythonozok: "nem épül tovább"
Most. És 20 év múlva? Tudunk valami prognózist arra, hogy hogy fog kinézni a város közlekedése 20 év múlva? Egyáltalán, tudjuk, hogy mi lesz 20 év múlva Európában és Magyarországon?

A beton viszont tartós, és 20 év múlva is ugyanott lesz. Ha bárhova is hosszabbítják, és hosszabb vonatokat akarnak (mert a 4 kocsis vonat, az semmi. A 2-es metró 5 kocsis, a hármas 6), akkor lehet szétverni az állomásokat. Irreális költségen.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.16. 19:47:42

@Zöld atomerőmű: mivel ismerjük a magyar politikusokat kb. a XX. század első évétől kezdődően és alig vagy semmi nem változott a tényleges mentalitásukban, nekem nincsenek illúzióim.
A kocsikat lehet sűrűbben járatni és akkor több embert tudnak vinni, mint most a... nem is tudom, ötperces időközzel járnak talán?
Hogy ez a beton, amiből a 4-es épült, mennyire tartós... az megint egy olyan dolog, hogy... elvben tartós, gyakorlatban meg nézz meg egy-egy "felújított" villamospályát, milyen állapotba tudnak kerülni néhány hónappal az átadás után, az első nagyobb melegben! (az M1 hány kocsis? Mégis egész jól elvan... ;) )

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.06.16. 20:03:15

Nem lehet szép, mert nem a ballibák alatt készült el. Akkor lenne szép, ha Demszky adta volna át. De így csupán a kőkemény cigány diktátor undorítóan ronda falanstroma.

Tudományos libsizmus 2015.06.16. 20:27:02

@pythonozok:
Ne essünk túlzásokba. Neked akkor tetszene, ha Demszky vágta volna át a a szalagot. Háromszor annyiba került volna és egy amerikai-izraeli konzorcium bérelné ingyen a fővárostól és a kormány 100 milliárd profitot/év garantálna nekik. Ez esetben egy embertelen kurva jó, modern, trendi nyugati stuff lenne.

2015.06.16. 21:29:37

@pythonozok:
"ötperces időközzel járnak talán"
Jó lesz az 2-3 -nak is. Csúcsidőben persze. Ennél sűrűbb követést azért megnézném, hogy hogyan szervezed meg.

"az M1 hány kocsis? Mégis egész jól elvan... ;)"
Tudod van egy kis különbség a között, hogy az 1800-as évek végén ezt tudta a mélyépítés, és aközött, hogy épült egy metró rekord áron, rekord hosszú idő alatt, világrekorder propagandával, és mégis műszakilag a legprimitívebb, legolcsóbb, legalapabb dolgok kerültek bele.

Nézd meg, hogy más metrók, amik kimennek a külvárosokba milyen hosszú vonatokkal járnak! Ha egyszer (10-15-20 év múlva) ez továbbépül, akkor bizony csillagászati összegekért lehet meghosszabbítani a peronokat 80m-ről 120 méterre. Valahogy a 60-as, 70-es, 80-as években még tudtak előre gondolkodni, és építeni olyan hosszú állomásokat, amikre a hosszabb vonat is befér. Pedig annak idején a 2-es metró három, a 3-as négykocsis vonatokkal indult! Azaz akkor nem kellettek volna olyan hosszú állomások, amikre a most pont befér egy vonat. Szép is lenne, ha most a 3-as metrón emiatt nem járhatna 6 kocsis metrószerelvény, mert csak 4 kocsis állomások épültek anno.

pythonozok · http://visszabeszelo.blog.hu 2015.06.16. 23:05:30

@Szálló monitorok: 2-3 perc? Mióta? Mikor utoljára utaztam vele, valamikor délután 3-4 óra tájban, akkor öt percenként járt.
Mellesleg anno, a M2, M3 fénykorában láttam én másfél perces követési időket is. És azok még nagyjából kézi vezérelt szerelvények voltak, nem vízszintesen mozgó liftek, mint az M4...

M1 - tudod, egy elég forgalmas útvonalon jár, rengeteg turistát szállít és még így is egész jól bírja a strapát. Az M4 per pillanat alig van kihasználva. Ez az egész olyan tipikus fikázás, hogy fogalmatok sincs miért, de muszáj fikázni...
süti beállítások módosítása