Bedekó

2018. augusztus 08. - solkim001

2012 augusztusában került a nevemre a később Bedekó névre keresztelt Mazdánk. Akkor még nem sejtettem, hogy 2018-ban még mindig a tulajdonomat fogja képezni és texasi helyett nebraskai rendszámmal fogja róni az utakat.

Így is hangozhatna az elmúlt 6 év összefoglalója, kicsit átírva és átgondolva Pelikán elvtárs vallomását, ami tömören tényleg összefoglalja az autónk történetét. 

6 közös év és több mint 100000 km jó alkalom a visszatekintésre - milyen volt együtt élni egy előző életében bérautóként szolgáló autóval. 

DSC 1639

Unalomig ismételtük már: a terv az volt, hogy 2 évre jövünk, aztán hazaköltözünk. Azalatt a lehető legtöbbet próbáljuk megismerni Texasból és az Egyesült Államokból. Azt tudtuk, hogy sokat fogunk autózni és hiába csábított egy otthon nem elérhető, amerikai típus megvásárlása az anyagi kereteken belül igyekeztünk olyan autót választani, amivel feltehetően a legkevesebb gondunk lesz a két év alatt. Emellett szempont volt a méret - az otthon használt Opel Astranknál egy számmal nagyobbat szerettünk volna, mivel az kényelmesebb lesz a hosszabb (1000+ mérföld) utakon és valószínűleg biztonságosabb is. Gabi mindaddig nem értette, miért akarok Toyota Camry-t Toyota Corolla helyett, amíg kicsit bele nem kóstolt a texasi életbe. 

 welcome-to-texas-cars-with-less-than-6-cylinders-are-1482863.png

Konkrét típusokat nézve a következők jöttek szóba:

  • Toyota Camry
  • Mazda 6
  • Nissan Altima
  • Hyundai Sonata
  • Ford Fusion 

Amikor kiköltöztünk, 3 hétig biztosított a (volt) cégem bérautót a költözési támogatási részeként, azután viszont saját lábra, illetve kerékre kellett állni. Használt autó vásárlásnál viszont egy dolgot biztosan nem szabad: sietni és beleugrani az első vételbe. Kb. fél tucat autót megnéztünk, de 3 hét egy idegen országban (földrészen), munka mellett nem sok idő autókeresésre. Főleg nem úgy, hogy lakást kell bérelni, bankszámlát nyitni, közüzemi szolgáltatásokra előfizetni egyszóval elindítani az életünket. 

Visszatérve az autókra, a Ford Fusion, Nissan Altima és a Hyundai Sonata nagyon hamar kiesett a körből. A Hyundai-nál volt ugyan két próbálkozásom, amikből mondjuk úgy, elég sokat tanultam.

Maradt a Mazda 6 és a tuti vételnek számító Toyota Camry.

Hogy került Bedekó hozzánk? A 3. hét végén jártunk, és még mindig nem volt autónk. Addigra a bankszámlát és a lakást már elintéztük, de a négykerekű megvásárlása kapcsán nem jutottunk döntésre. Az utolsó hétvégére 3 kinézett autónk volt, mindhárom garanciás, certified pre-owned

Pénteken hosszabb ebédszünetet tartottunk egy kollégával és megnéztük az egyiket. Őt egy Sienna érdekelte a kereskedésben, engem egy méregzöld Toyota Camry. Kép nem készült, az autó így nézett ki - sötét szín és vajszínű belső.

green-toyota-camry-sedan-cars-in-fort-worth-tx.jpg

Egy baj volt csak vele: az ára 1200 dollárral több volt, mint a már amúgy is feszített keretünk. A kereskedésben ugyan megpróbáltak rámmelegíteni egy olcsóbb, szürke Camry-t (igaz, vagy sem, a manager Magyarországon volt katona és próbált segíteni), ami viszont sportmodell volt. Ezeket soha nem szerettem a Camry-kben - a műanyag spoilerek valahogy kilógnak az autó stílusából.

Estére egy Mazda 6 volt tervben - 2010-es modell, Kyle, TX kereskedésben hirdették. Ennek a próbaútján dőlt el: Mazdánk lesz! Teljesen más karakter az autó a Camry-hez hasonlítva. Ahogy megy, kanyarodik, amilyen a motorhangja... A megnézett autó épp belefért a keretbe. Nagy hibát nem vettem észre rajta és azzal nyugtattam magam, 1 év garancia van rajta, ha valami bedől, majd visszahozom/megjavítják. Este 9 óra volt, amikor szóban megállapodtunk a kék Mazdára.

Hazamentünk, átszámoltunk mindent sokadjára és... reggel felhívtam a kyle-i kereskedést a következő szöveggel: "Elnézést, de elég feszített a költségvetésünk. Találtunk még egy Mazdát Killeenben, az kicsit olcsóbb. Mielőtt aláírjuk a megállapodást, azt még mindenképpen meg kell néznünk". 

Nem örültek neki, de elfogadták. Egyébként ezért sem szeretnek a kereskedésben csak úgy, szerződéskötés nélkül elengedni, mert ilyenkor még a vevőt nem köti semmi és nem biztos, hogy visszajön. Reggeli után úton voltunk Killeenbe. 

A kereskedésben a szokásos körök zajlottak: üdvözlés, ja persze, beszéltünk telefonon, hozzuk az autót. Azt az arcot, amit Gabi akkor vágott, amikor Tony Banta befordult Bedekóval és először meglátta az autót, le kellett volna fényképezni. Itt eldőlt - ha ennek az autónak nincs nagy baja, elvisszük.

Próbaúton Bedekó hozta amit kellett, 1-2 karcolás volt rajta amibe próbáltam belekötni, de úgy tűnt, rendben volt. Az alkudozás során itt is próbálták eljátszani a "sajnos ebből az autóból már nem tudtunk engedni" szöveget, nekem viszont ott volt a kék Mazda a tarsolyomban. Nyugodt hangon csak annyit mondtam: "Elhiszem és tudom, de 3 hete érkeztünk. Nekünk $14500 van az autóra. 2-3 hét múlva lesz több, de akkor már nem biztos, hogy visszajövök az autóért vagy egyáltalán, ide jövök vissza." Úgy látszik ez hatott, mint mindig, ha készek vagyunk kihátrálni egy ajánlatból, egymás kezébe csaptunk és nekünk meglett az első autónk az új világban - valószínűleg a legolcsóbb certified pre-owned Mazda 6 egész Texasban!

DSC 8315
Az egyik első kép. Az ideiglenes lakásunkhoz tartozó parkolóház tetején készült, meg az ideiglenes rendszámmal...

Akkor nem igazán zavart, hogy az autó eredetileg bérautó volt, először Floridában helyezték forgalomba és már 5 hónapja nem tudják eladni... emlékszem, a kereskedésből egy Wendy's-be mentünk. Ebédidőn már rég túl voltunk, valami energia kellett és mellesleg remegtek a lábaim: épp most írtam meg egy csekket, amivel gyarkorlatilag az összes pénzünket odaadtam egy használt autóért.

Ez szombaton volt, hétfőn biztosítást kötöttünk az autóra és szerdán egy kolléga vitt vissza Killeenbe Bedekóért. Az átadás simán ment, bár a tele tank benzin, amit ígértek csak 3/4 volt és a pótkulcsot sem sikerült addig megtalálni vagy beszerezni, de elhittem, hogy gyakori a bérautóknál, hogy csak 1 kulcs van és az újat rendelik/postázzák.

Mi pedig használatba vettük Bedekót, akit akkor még Roger Beasley (ez volt a kereskedés neve) vagy csak "a Mazdánk" néven emlegettünk. Az autó pedig tette a dolgát (de mi is lett volna, hiszen amikor a nevemre került még csak 37500 mérföldet mutatott az órája), mi pedig szépen rendeztük az életünket. 

DSC 8307

Az első csalódás az volt, hogy a rendszámot az ígéretükkel ellentétben nem Austinba postázták (Roger Beasley-nek elég nagy hálózata van Austin környékén): vissza kellett menni érte a killeeni kereskedésbe. Rákérdeztem a pótkulcsra, jött a szokásos válasz: "postázzuk".

DSC 8327
"Certified Pre-owned"

Itt adtam fel a reményt a kereskedéssel kapcsolatban és váltottam a lánc austini képviselőjére. Egyre többet mentünk Bekedóval és ahogy jobban kiismertük egymást úgy kezdtem felfigyelni a különböző jelekre: valami fémes hang az autó alól, kopogás a futómű felől... Novemberig gyűjtögettem ezeket és bejelentettem Bedekót egy wellnessre: az összes hibát összeírva elvittem az austini kereskedésbe. Ott ért a hidegzuhany: a Mazda garanciája nem teljesen úgy működik, ahogy a killeeni kereskedő azt elmondta. A Toyota-val ellentétben nincs minden alkatrészre garancia az első évben. Elég hosszan kellett bizonygatnom, hogy nem ezt az ígéretet kaptam a vásárláskor. Nyertem - szerencsémre a kereskedés elismerte ezt, így cseréltek Bedekóban első lengőkart, katalizátort, frissítettek software-t és a 4 napra, amíg a szervizben volt csereautót is kaptam.

19205191_1965be3806917a8e9812c9591db10672_xl.jpg

Kölcsönautónk a 4 napos wellness idejére

Tanulság: nem szabad vakon hinni abban, amit az eladó állít. Sürgős volt az autó, rohantam a vásárlással, ez is hiba. Annak pedig, hogy 5 hónapja állt és várt eladásra Bedekó a legintőbb tényezőnek kellett volna lennie.

Viszont ennyi a panaszkodásból - tényleg rendbeszedték az autót Austinban (sőt, a pótkulcsot is tőlük kaptam meg és csakúgy, mint a javítás, egy fillérbe sem került számomra). Innen Bedekó elkezdte falni a mérföldeket és zokszó nélkül tette a dolgát. A neve egyébként a texasi rendszámból jön: BDK-0960 nagyon BeDeKó-nak hangzott.

Jöjjön pár számadat, milyen volt az élet vele az elmúlt 6 évben. Bedekót egy 170 lóerős 2,5 literes, 4 hengeres motor hajtja egy 5 fokozatú automata váltón keresztül. Még nem skyactive, a Forddal közös korszakból származik. Városban általában 9,5 - 11,5 l/100 km-t fogyaszt, országúton 7,5 - 8 l/100 km.

A legkevesebb 2013-ban volt Floridába menet az autópályán: 463 mérföldet tettünk meg egy tank benzinnel és csak azért álltam meg újratölteni, mert nem hittem el, hogy még mindig van benne benzin: 6,9 l/100 km-es fogyasztás jött ki. Viccelődtem is - elhagytunk az 50000 mérföldet, mostmár be van járatva a motorja! :)

capture.JPG

A negatív rekord Gabi nevéhez fűződik: 2016-ban kizárólag rövid távokra használva munkába járáshoz, néha amerikai módon autóban ebédelve, vacsorázva, motort és klímát járatva sikerült 15 l/100 km-et osszehoznia. 

Mazda 6

A floridai út mellett még 2 hosszabb (3000 mérföld feletti) túrát tettünk meg vele: járt a Grand Canyonban, a Monument Valley-ben, a Salt Flat-en Utah-ban, Las Vegasban, El Pasoban és párszor a Mexikói-öbölben. Számtalan kisebb, 1000-2000 mérföld hosszú túrát tettünk meg vele, soha nem hagyott cserben, vitt minket, csomagjainkat és elviselt mindent, menedéket nyújtott ha kellett jégesőben, homokviharban.

14590574645_6f4e8cf009_o.jpg

Ideális utazó autó. A leghosszabb út, amit egy nap lenyomtunk Miami Beach - New Orleans volt. 892 mérföldet (1427 km) mentünk és másnap nem voltam összetörve, nem fájt a hátam. 

DSC 0434

A vásárlás utáni javítást leszámítva semmi komoly baja nem volt, szervizben csak a "tervszerű-megelőző karbantartások", illetve a visszahívások miatt  járt. 

Mennyibe került így az élet vele? 2012-ben a javítást fedezte a garancia, illetve a vásárláskor kaptam egy kupont - az a következő olajcserét, így abban az évben más kiadásunk nem volt.

2013 - 349,51 USD szervízköltséggel zártuk az évet

  • olaj- és légszűrőcsere: 54,28 USD
  • futómű állítás: 95,51 USD
  • nagyszerviz (olajcsere, ablaktörlők, szűrők, folyadékok): 199,72 USD. Ennél a szerviznél jöttem rá, sokkal olcsóbb, ha a levegő- és pollenszűrő cserét magam végzem. A többi dolognál viszont kitartottam a szerviznél, mondván, még garanciás az autó...

 

 2014 - 1006,17 USD szervizköltséggel zártuk az évet

  • olaj- és légszűrőcsere: 64,28 USD
  • olaj- és légszűrőcsere, pollenszűrő, első fékbetétek ($159,99) fékfolyadék csere ($99,99), váltóolaj csere ($179,92), új gumik ($408,73), futómű állítás ($99,99): 877,61 USD (a végösszeg ne tévesszen meg senkit, a listaárakat soroltam fel, a végösszeg viszont tükrözi a kereskedésben kapott kedvezményt)
  • olaj- és légszűrőcsere: 64,28 USD

Hogyan jött össze három olajcsere? Az Egyesült Államokban sokkal rövidebbek az olajcsere periódusok. A Mazdánknál ez a gyári előírások szerint 5000 mérföldenként esedékes.

2015 - 161,95 USD szervizköltséggel zártuk az évet

  • 2 olajcserénk volt, az egyiket 66,53 USD-ből, a másikat 95,42-ből úsztam meg.

 

2016 - 567,27 USD szervizköltséggel zártuk az évet

  • injektor tisztítás: 200 USD
  • ékszíj csere: 160 USD
  • olaj- és légszűrőcsere: 64,28 USD
  • akkumlátor csere: 142,99 USD

 

2017 - 974,24 USD szervizköltséggel zártuk az évet

  • olaj- és légszűrőcsere: 59,95 USD
  • fékfolyadék csere: 99,99 USD
  • hűtőfolyadék csere: 109,49 USD
  • kormányszervó folyadékának cseréje: 108,15 USD
  • olaj- és légszűrőcsere: 64,28 USD
  • téligumi: 532,38 USD

 

2018 - 991,71 USD szervizköltség augusztusig

  • olaj- és légszűrőcsere: 64,28 USD
  • nyárigumi: 451,28 USD
  • felniszett a facebook marketről: 200 USD (96,30 USD a TPMS szenzorokért)
  • klímatöltés: 84,07 USD
  • gyújtógyertyák cseréje:52 USD
  • lámpák polírozása: 14,08 USD

Ezen túl megevett 2 katalizátort (Gyári hiba, az egyik tömítés megkeményedik, megreped és bejut a víz. Állítólag a mostaninál már orvosolták a problémát.) amit mindkét alkalommal garanciában cseréltek. 3-4 visszahívás is volt rajta (ajtózár, üzemanyag rendszer) és minket sem került el a Takata légzsák cseréje. 

Ha mindent jól számoltam, az elmúlt 6 évben 4050,85 dollárunkba került a karbantartás.

Értékvesztés? Most 6000 USD körül kapnánk érte... kbb.jpg

Párszor szóba került az eladása. A "kapcsolatunk" elején a hibák miatt elveszítettem a bizalmat, elég sokáig terveztem a cserét. Egy Toyota Prius vagy hibrid Camry elég sokáig ott volt a listánkon mint Bedekó utódja, amit magunkal viszünk, ha hazaköltözünk. Aztán 2015-ben lobbant fel újra az esetleges csere gondolata, amikor becsábultunk a Kiához. Akkor még volt rajta 3 év vagy 30000 mérföld garancia. Maradt, mert sem őt nem akartam elengedni, sem a Kia Optimára nem vágytam. 

December elején átfordult az órája a 100000 mérföldön. Ezzel lejárt róla a garancia. Van-e gond vele? Van. 160E km nem múlt el nyomtalanul. Viszont egyelőre semmi komoly. Még mindig jó vele menni, kanyarogni, de nem áltatom magam - Nebraskában közel sem tükörsimák az utak, az idén szerintem költenem kell még majd rá. Ha másra nem, a futóműre. 

20180624 162322

Egyelőre marad. Változtak a körülmények - az új államunkban 4 évszak van, sózzák az utakat, a vezetők tudása pedig hagy némi kívánnivalót maga után. Ezekre az utakra nem kell jobb autó. Bedekó időközben Gabi autója lett - megszerette, megszokta. A nagy utazó mostmár leginkább városi autó. És továbbra is teszi a dolgát. 

Amit lehet, pedig megcsinálok rajta én (a klímatöltés, a gyertyacsere és a lámpák polírozása már az én művem; azért is mentek ennyire le az árak, mert csak az alkatrészeket és néha a szerszámokat kell megvenni).

Ezen szerelések és a poszt kapcsán kapott egy nagytarakítást. Az albumban benne vannak az első képek még 37500 mérfölddel az órájában, illetve az 1-2 hete készültek 104XXX mérfölddel - nekem a belseje a legszembetűnőbb, mennyire nem látszik rajta a 7 év... bár lehet, hogy csak elfogult vagyok!

DSC 1682 

Ha tetszett a poszt, kövess minket a facebook-on, instagram-on is!

A bejegyzés trackback címe:

https://travelbug.blog.hu/api/trackback/id/tr4013556843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

blackhairlady 2018.08.09. 01:15:53

Ha Bedeko meselni tudna :)) A csinos, vilag latott auto, nem csoda, hogy ugy hozza nott Gabi szivehez :)

solkim001 · http://travelbug.blog.hu/ 2018.08.09. 16:06:48

@blackhairlady: Hmmm... ez egy jo cim lenne egy sorozatnak. :)

Árva Gabriella · http://travelbug.blog.hu/ 2018.08.09. 16:08:46

@blackhairlady: A sok hozza kapcsolodo, vele atelt elmeny nagy vonz- es megtarto ero! :-)

blackhairlady 2018.08.09. 19:57:49

@solkim001: Hajra, en szivesen olvasnam, sok jo utazasi otletet kaptam a blogotokbol :)
@Árva Gabriella: Tokeletesen megertem :) En igy leszek majd a lakokocsinkkal, ha egyszer meg kell valnunk tole, szerintem a szivem szakad meg.