travelBug

A Kék Kísértet (avagy a USS Lexington – Corpus Christi)

2013. április 23. - Árva Gabriella

Figyelem! Közérdekű Közlemény!

A blogunkat új felületre helyeztük és új nevet adtunk neki. 2021. októberétől az alábbi linken olvashatóak a bejegyzéseink: www.aborondomesen.com

A travelbug.blog.hu oldalon nem jelennek meg az új írásaink, viszont a régi posztok természetesen továbbra is elérhetőek lesznek itt.

Gabi és Miklós

Hadihajó-felfedezés egy bölcsész szemüvegén át

solkim001: DSC 6859

Ezt az utazást sokáig terveztük, majd halogattuk, végül egy, múlt hétvégén kapott, érdeklődést felkeltő programajánló után eldöntöttük: legyen akkor április harmadik szombatja egy igazi hadihajó-felfedező túra!

solkim001: DSC 6843

A tervezgetés azért nyúlt hosszúra, mert az Austinban dolgozó honfitársaink fele-fele arányban rá-, illetve lebeszéltek róla, miközben Miklós számára az egyik legemlékezetesebb magányos utak egyike volt – 3 évvel ezelőtt. A halogatás leginkább azért, mert reméltük, hogy fürdeni is lehet a Mexikói-öbölben ha már egyszer megtettük a Mustang Island-ig tartó 400 km-es utat – de ez nem jött be: a szél annyira hideg volt, hogy mi bizony kabátban tudtunk egy jó órát sétálni a nemzeti park területén az egyébként lenyűgözően szép, vad tengerparton. S akkor még nem is említettem a saját szempontomat: mit fogok én érdekesnek tartani a nyelv és az irodalom kedvelőjeként egy repülőgéphordozó anyahajón??

solkim001: DSC 6823

Ketten különféle várakozásokkal és izgalmakkal telve vágtunk neki tehát ennek a hosszú autóútnak dél-kelet felé. Az utazás során nem sok látnivaló akadt, beszélgetéssel próbáltuk tehát kerülgetni a forró kását: feltérképezni a másik elképzeléseit és megérteni a benne lejátszódó folyamatokat.

Számomra már a hajó megpillantása meghatározó pillanat volt: mintha egyszeriben eltűntek volna a félelmeim, az érdektelenségem. Egy békés, pálmafákkal teli, napsütésben ragyogó kikötőben áll  a hatalmas hajó – s egészen olyannak tűnt, mintha miután a kapitány kiadta a parancsot 10 perc alatt indulásra készen állna és felszedné a horgonyt.

solkim001: DSC 7359

A belépéskor kapott tájékoztató 5 körutat javasolt nekünk, ebből négyet mi végig is jártunk, tehát öt órát gyalogoltunk, lépcsőztünk a hajó belsejében és fedélzetén.

Önállóan és teljesen szabadon kószálhattunk a látogatásra kijelölt részeken – például ez is felülmúlta az én várakozásaimat! Igaz, hogy kaptunk némi ellenőrzést a Haditengerészet részéről, de ez csak még valóságosabbá tette az időutazást.

solkim001: DSC 6937

A repülőgépek megtekintésével kezdtük az ismerkedést a II. világháborút megjárt anyahajóval, tehát a történelmi szerepéről és lenyűgöző számadatairól csak később tájékozódtunk.

solkim001: DSC 6836

solkim001: DSC 6837

solkim001: DSC 6838

A leginkább filmekből ismert nevek láttán kedvünk is támadt olvasni a gépekről, s mondhatom nagyon érdekes leírások szórakoztattak a körüljárható, megérinthető, fényképezhető TROJAN, TOMCAT, BUCKEYE, SKYHAWK, INTRUDER, BLUE ANGELS, COBRA, etc. harci járművekről.

solkim001: DSC 6873

solkim001: DSC 6912

solkim001: DSC 6933

Az egész túra során sokszor próbáltuk elképzelni a helyzetet, amikor a hajó és a gépek bevetésen voltak, mind az olvasmány- és filmélmények, mind a látottak erre sarkalltak mindkettőnket. A hajóágyúk és torpedók megnézése után belső felfedező utakra tértünk.

solkim001: DSC 6883

solkim001: DSC 6919

Rendkívül alapos és érdekes módon átadott infromációk birtokába jutottunk az egykor a személyzet által is használt lépcsőkön, létrákon közlekedve, s a kiállítótermekbe betérve. Ez Texas-ban állandó tapasztalatunk, mármint, hogy pontos és nagy mennyiségű ismeretanyagot tárnak a látogatók elé (NASA Űrközpont, JFK Múzeum, Bob Bullock Múzeum) valamint, hogy interaktív (ahogyan ezt otthon mostanság nevezik) tárlatokkal csábítják a nem kis számú közönséget: megérinthetőek, kipróbálhatóak az alkatrészek és sok mindent szimulálnak, hogy az élmény átélhető legyen, ne csak vizuális . Ez persze nem kevés anyagi áldozatot kíván, de véleményünk szerint ez egy sokszorosan megtérülő befektetés: a gyerekek nagy kedvvel és rengeteget tanulva nézik végig a kiállításokat.

A USS Lexington az Amerikai Haditengerészet legtovább szolgált repülőgéphordozója volt – 1991-ben „nyugdíjazták” s került mostani helyére Corpus Christi kikötőjébe. Részt vett aktívan a Pearl Harbor-i csatában, a csendes-óceáni hadszíntéren 21 hónapig volt a harcok részese, majd a kubai rakétaválság és a vietnami háború során már inkább őrjáratot biztosított. Az 1550 főnyi legénységgel működő, 30 csomó sebességű, egy tankolással 30,000 mérföldet megtenni képes Kék Kísértet névvel illetett óriást a japánok elsüllyesztették a Korall-tengeren, tehát  mi is az újjáépített változatát nézhettük meg. A kiállított fényképek, leírások, terepasztalok, makettek, térképek és háborús emléktárgyak segítettek felidézni az ütközeteket és a Lady Lex teljes történetét; megismerni a hadiflotta többi hajóját és fegyverzetét. Sok amerikai azért jön el ide, hogy lerója tiszteletét a háborúkban elhunyt katonák és a veteránok előtt.

solkim001: DSC 7090

Felfedezhettük, bejárhattuk a kisvárosnyi embert kiszolgáló létesítményeket: orvosi, fogorvosi rendelőt, optikát, fodrászatot, kisműtőt, könyvtárat, éttermet, élelmiszerraktárakat, postahivatalt, járműjavítót, kápolnát és persze a parancsnoki kabint, a kapitányi lakosztályt, a legénységi szálláshelyeket – ez a hajó volt az első, amelyen nők is szolgáltak, életterük szigorúan elkülönült a férfiakétól – valamint a gépházat és a bombák helyét a raktérben.

solkim001: IMAG1927

solkim001: IMAG1924

solkim001: DSC 7209

solkim001: DSC 7245

A programkínálatból nem marad ki persze a 3D-s filmvetítés, a mozgás-szimulátor, a repüléshez kapcsolódó számítógépes játékok vagy a szervezett tábor sem, melynek során éjszakai bennalvással kipróbálható élesben is a matrózok élete. Ottjártunkkor éppen egy csapat cserkész készülődött erre.

solkim001: DSC 7295

Az utazást megelőző aggodalmak (mit is kezdek majd egy hadihajóval én és érdekes lesz-e újralátni a sok egykori emléket, elmagyarázni minden technikai dolgot egy bölcsésznek a Miklós részéről) tehát elszálltak az öböl szelével: mindketten jól éreztük magunkat, jó tapasztalatokkal gazdagodtunk és egészségesen elfáradtunk.

solkim001: DSC 7082

Felüdülésként továbbmentünk a Mustang Island nemzeti parkba, s bár fürdőzésünket is elfújta a szél, vad és háborítatlan partszakaszon sétálhattunk, homokdűnék között, sirályokat és a tengert hallgatva, a távolban ringó olajfúrótornyokat kémlelve.

solkim001: DSC 7375

solkim001: DSC 7428

solkim001: DSC 7449

Egy Port Aransas-ban elköltött finom vacsora után, melyhez öbölmenti naplementét kaptunk ajándékba, indultunk haza, s nagy szerencsénkre gyönyörködhettünk még a besötétedéskor kigyulladó fénymiriádokban, elmondhatatlan színű felhőkben és a kivilágított olajfinomítókban.

solkim001: DSC 7491

solkim001: IMAG1946

solkim001: IMAG1955

Az utazás képekben:

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.