Figyelem! Közérdekű Közlemény!
A blogunkat új felületre helyeztük és új nevet adtunk neki. 2021. októberétől az alábbi linken olvashatóak a bejegyzéseink: www.aborondomesen.com
A travelbug.blog.hu oldalon nem jelennek meg az új írásaink, viszont a régi posztok természetesen továbbra is elérhetőek lesznek itt.
Gabi és Miklós
8 éve utazok légi közlekedéssel. A nyolc év alatt 90%-ban hosszútávú útjaim voltak Magyarország és az Egyesült Államok között. Az Államokon belül utaztam már fapados járatokkal, viszont Európán belül semmi tapasztalatom nincs róluk. Hiába repülök már 8 éve, hiába lett már rutinfeladat egy utazás, átszállás, reptérváltás, a mai napig nem tudtam megszeretni a helyzetváltoztatás eme formáját. Értem és tudom, hogy napokról órákra csökkenti az utazás időtartamát (szombat délután megölelem a feleségem és elbúcsúzunk Austinban, vasárnap délután anyukám fogad paprikáscsirkével Magyarországon. Persze a két ölelés között eltelt 26 óra és már 10000 km-rel keletebbre vagyok. A hétfői magyarországi munkakezdés sem egy leányálom az időeltolódás miatt, de mégsem 5-7 nap az út hajóval az óceánon az egyéb közlekedési eszközökről nem is beszélve).
Ha nyaralni megyünk és időnk engedi még mindig szívesebben választjuk az autózást: tudom, simán 2-3 nappal tovább tart az út, de az már a kaland része: olcsó motelek, helyi ételek, egy-egy beszélgetés még ha csak a helyi benzinkutassal is valahogy jobbá teszi az utazás élményét.
Tudom, nem kell mondani - nem lehet mindenhova autóval menni, repülni kell. Mi választottuk, hogy Amerikában élünk ami hozta magával azt is, hogy nem fogunk tudni mindenhova a végtelenbe nyúló aszfaltnyelven elutazni.
Korábban már írtam a jegyvásárlásról és a reptéri tanácsokról, most viszont indulás előtt 3 nappal összeszedtem mindazokat, amik segítenek túlélni az utazás levegőben töltött 14-16 óráját.
Még indulás előtt érdemes utas- és csomagbiztosítást kötni. Én személy szerint nem bízom a lakatok és a reptéri fóliázások hatásában - olyan az, mint a homeopátiás gyógyszer: jó, amíg nincs bajunk. A biztosító viszont fizet, a szolgáltatástól függően akár már azért is, ha egy napot késik a csomagunk. Ez az, amin szerintem nem érdemes spórolni egy ilyen utazás során. Szándékosan nem írok konkrétumot: amikor még Magyarországon éltünk a bankkártyám mellé volt évi 2500 Ft-ért ilyen szolgáltatás, most a utazás napjára kötünk csak. Mást használunk mi, mint a cég, amelynél dolgozom és mást találtak meg nyáron sógornőmék az utazásukhoz, mint amit mi ajánlottunk volna.
A légitársaságok indulás előtt 24 órával nyitják meg a lehetőséget a bejelentkezésre. A magam részéről ilyenkor mindig a számítógép előtt ülök, mert szinte biztosan felszabadul 1-2 jobb hely és be tudom biztosítani az általam kényelmesebbnek gondolt helyet. Mégis hova érdemes ülni?
- Ablak mellé akkor, ha rövidebb útra megyünk. A kisebb gépek (pl. Boeing 737 vagy Airbus A320) repülési magassága alacsonyabb, így ezekből elég jó kilátás nyílik. A 2-3 órás úton sok időt lehet nézelődéssel tölteni.
- Folyosó mellé már több indokot fel tudok sorolni. Nekem ez a kedvenc helyem, több szempontból is:
- nem tudok aludni és sokszor fáj a hátam a repülőgépen, ezért amikor lehet sétálok, nyújtok vagy a hozzám hasonló pár utassal beszélgetek
- elég gyakran rövid átszállási idővel sikerül jegyet foglalnom - ha a folyosó mellett vagyok 1-2 perccel korábban szállok le, és sokszor ennyin múlik a siker
- egy picivel több helyünk van, mint annak, aki középen vagy ablak mellett ül
- a tengerentúli járatokon általában üdítőt és snack-et tesznek ki a hátsó sor mögé. Fontos a folyadék utánpótlás, én rendszeresen hátrasétálok és ilyen helyről nem kell senkit megkérni, hogy kiengedjen.
- Minél közelebb a szárnyak vonalához, mivel ott kevésbé fogjuk megérezni a légörvényeket. Van aki szereti ezt vagy nem érzékeny rá. Mi nem azok vagyunk. További érv emellett, hogy az ebédosztást a gép elejéről kezdik, vagyis itt még jó eséllyel mi választjuk meg, hogy csirkét vagy tésztát eszünk.
Elég jó segítséget ad a www.seatguru.com weboldal melyek a kerülendő székek (pl. mert nem lehet dönteni a háttámlát vagy közel van a mosdó). A hátsó soroknak azért megvan a maguk előnye is - a fent leírtak miatt többen választják az első osztályhoz közelebb lévőket, így néha előfordul, hogy felszállás után hátul egész sorok maradnak üresen. Ilyenkor érdemes helyezkedni, vagy már eredetileg ide foglalni annak, akit nem zavarnak a légörvények és a hajtómű keltette nagyobb zaj: így jó eséllyel több személyes teret szerez magának az utazás során!
Még egy Jolly Joker hely - a vészkijárat melletti helyeknek általában extra nagy lábtere van, ugyanakkor ezek sokkal hidegebbek, mint a többi. Valamit valamiért!
Utaztam már úgy kollégával, hogy miután Düsseldorfból felszállva megkaptuk az ebédet, elaludt és New York-ig meg sem mozdult (ezt a visszaúton ugyanígy megcsinálta). Az átlagember azért nem ilyen és egy 7-10 órás repülőúton tényleg fontos, hogy sétáljunk, nyújtsunk, átmozgassuk a végtagjainkat. Ha lehetőségem van rá (vagyis van időm) az átszállások során keresek a reptéren egy nyugis helyet és végigfekszem 3-4 széken. Ha ez nem megy, akkor bármilyen vízszintes felületen, akár a padlón is - van az a fáradtság, amikor az ember már nem foglalkozik szabályokkal és normákkal és 10 vízszintes perc csodákra képes!
Ha már írtam az ebédosztásról, legyen pár szó a kajáról is. A légitársaságok a jegy vásárlásakor lehetőséget adnak a vegetáriánus opció bejelölésére. Egyre jobban elhiszem ezekről, hogy jobb minőségűek, mint a nagytételben legyártott "chicken or pasta" vagy "chicken or beef" opció. Csodát ne várjunk, de kicsit jobbat ehetünk.
Még egy gondolat az étkezésről - utazás előtt (főleg ha az az első utunk) kerüljük a számunkra ismeretlen, szokatlan, fűszeres, zsíros, kétszercsíp ételeket. A szervezetünk hálás lesz érte!
Ennyit az előkészületekről, nézzük mit viszünk magunkkal az utastérbe!
Erre nagyon kevesen gondolnak, de soha-soha ne induljunk útnak flip-flop papucsban, szandálban vagy egyáltalán bármilyen nyitott cipőben. Baleset esetén egy rendes, zárt cipő életet menthet, mert (jobban) megvédi a lábunkat a hőtől vagy a szúró-vágó dolgoktól. Más szavakkal leírva: tudunk futni az életünkért.
Szerencsére a balesetek meglehetősen ritkák, vagyis zárt cipő tanács ide vagy oda, érdemes könnyíteni magunkon azzal, hogy levesszük a cipőnket. Ám higiéniai okok miatt sem zokniban, sem mezítláb nem tanácsos a WC-re menni - nem részletezném miért, mindenkinek a képzeletére bízom.
Jöjjenek a vidámabb dolgok! Mi mindig kapucnis felsőben és baseball sapkában utazunk. Hiába lehet szabályozni a beáramló levegőt, mi mégis úgy érezzük, dől a fejünkre a hűvös, újrahasznosított levegő. Ez van, nem lehet ellenne tenni, viszont így öltözve kicsit javul a komfortérzetünk. A kapucninak van egy másik előnye is: ha aludni szeretnénk elég jó hang- és fényszigetelő sátrunk lesz belőle. A zajt tovább lehet csökkenteni füldugóval - pár gramm, nekem mindig van a fotóstáskámban (másik szál, de rendezvényeken is aranyat ér - nem süketülök meg a hangfalak előtt fotózás közben).
Egy 8-10 órán át tartó út unalmas lesz. A nagyobb repülőgépeken nézhetünk filmeket vagy hallgathatunk zenét a központi szórakoztató rendszerből. Ehhez a légitársaságok még fülhallgatót is biztosítanak, amik azonban 90%-ban borzalmas minőségűek - érdemes az útra egy saját fülhallgatót vinnünk. Ezen túl jól jöhet még: újság, könyv, játék a telefonunkon, saját zene vagy film a telefonunkon/tabletünkön/laptopunkon.
Én az előttem álló szombati útra 2 újsággal és a totalcar legutóbbi 2 Égéstér adásával készülök (direkt nem hallgattam eddig meg). A maradék időben pedig beszélgetek, filmeket nézek és próbálom túlélni a kb. 26 órás utazást.
Legyen nálunk valami rágcsálnivaló is: müzliszelet, sós mogyoró mindig jól jön.
Az utastérbe csupán 100 ml-es vagy ennél kisebb tartályban vihetünk fel folyadékot. Több tartályt vihetünk, de az össztérfogatuk nem lehet több, mint 1 liter. Ezeket pedig egy átlátszó, visszazárható zacskóban kell tárolni. Ezt nem szabad elfelejteni - úgyis megtalálják és kidobatják velünk. Kivétel azonban az üres ásványvizes palack: ezt átengedik az ellenőrzésen. Miért jó ezt tudni? Ha már átjutottunk az ellenőrzésen, újra feltölthetjük vízzel és nem kell a reptérten 2-4 USD-ért ásványvizet venni. Ez a trükk Európában is működik!
Már másodszor írok a vízről, de egy ilyen hosszú repülőút során tényleg nagyon sokat segít a következő napokban, ha hidratáltak maradunk! És még ezen a vonalon maradva, pont ezért érdemes visszautasítani az alkoholt, mivel az csak felsokszorozza a folyadékvesztést.
Tekerj és töltsd a telefonod a brüsszeli reptéren
Még egy tipp: Amerikában vagy az Amerikába tartó gépeken az italokat már jéggel kínálják éppúgy, mint az itteni éttermekben. Az első úton még nem tudtam a varázsigét - NO ICE - így 2008-ban kellemes torokgyulladással landoltam. Mindenkinek az a tanácsom, hiába esne jól egy pohár jeges-cukros lé, kérje csak jég nélkül. 100%, hogy úgy is elég hideg lesz!
Hosszú útra indulva nálam így néznek ki a csomagok:
Az egyes légitársaságok szabályrendszere mindig eltérő, de egy nagy(obb) csomagot, egy kis(ebb) bőröndöt és egy laptop vagy fotóstáskát (mint személyes csomag) engednek meg utasonként.
A fotóstáskába kerül minden, ami a munkához és a hobbimhoz kell: laptop, headset, töltők, kamera, lencsék. Értékesek és törtékenyek, ilyeneket semmiképpen nem szabad a feladott csomagba tenni!
A kisebb bőröndben van a snack, fülhallgató, folyadékcsomagok, és 1-2 napi váltás ruha (póló, zokni és alsónemű) arra az esetre ha a feladott csomagom lemaradna.
Minden olyan dolog, amit felvihetek a gépre és az utazás során szükségem lehet rá ebben a két csomagban utazik.
A nagy bőröndbe megy mindaz, ami nehéz, folyadék, egy heti ruha, ajándék, etc. (minden, ami a 2 kis csomagba nem kerülhet).
Sokan ajánlják az U alakú utazópárnát is - mivel én nem tudok aludni a gépen, nekem csak felesleges, plusz csomag. Ha meg mégis, akkor általában egy kis kabát van nálam. A szükség nagy úr, így lesz a kabátból takaró, kispárna, gerinctámasz vagy kabát...
Mi az a lista, amit még vigyünk? A teljesség igénye nélkül...
- fogkefe, fogkrém
- golyós dezodor
- szemcsepp
- orrcsepp
- kézkrém
- nedves törlőkendő
- kézfertőtlenítő
- zsebkendő
- rágó vagy ropi (hogy ne duguljon be a fülünk a légnyomás-változástól)
- papír és toll
- szükséges gyógyszerek
- és bármi más, ami megfelel a biztonsági előírásoknak és szükségünk lehet rá
Végül pedig: öltözzünk rétegesen és kényelmesen, hacsak nem Budapestről Düsseldorfba megyünk reggel tárgyalni este pedig vissza, felesleges öltönybe bújni és nyakkendővel megfojtani magunkat. Ez már nem a repülés aranykora, a melegítő és a tornacipő sem meglepő egy interkontinentális járaton.
Mindig nézzünk körül mielőtt elindulunk valahonnan vagy leszállunk a gépről (ne hagyjunk el semmit) és hagyjunk a telefonunkban egy kis erőt, soha nem lehet tudni mikor lesz rá szükség.
A legutolsó tipp: ne izguljunk! Főleg az első utazások során hagyjunk magunknak elég időt az átszállásra, figyeljük a hangosbemondót, figyeljük az utastársainkat és ne féljünk kérdezni! Az utazás egy kaland - fogjuk fel így az egészet!
Ha tetszett a cikk, kövess minket a facebook-on is!